Betydningen af bøn

Spørgsmål: 

Ordet ’bøn’ lyder passivt for mig. Hvad er betydningen af bøn i Nichiren-buddhisme?


Svar: Mange ordbøger definerer bøn som en anmodning eller bøn til en højere magt. Baseret på denne almindelige forståelse kan bøn virke passiv.

Nichiren Daishonin omdefinerede bøn som en omhyggelig indsats for at afsløre vores medfødte oplysning og for at hjælpe andre med at gøre det samme.

For eksempel siger han, at hans "beslutning måske har fungeret som en bøn, for jeg har været i stand til at komme sikkert gennem utallige prøvelser" (WND 1, 686).

Han siger også: "Alligevel er det sådan, at du ikke hengiver dig til Den mystiske lov, men til en laverestående lære, hvis du tror Loven er udenfor dig selv." (ND1, 38).

Han sætter lighedstegn mellem bøn og en beslutning eller et løfte, der er baseret på overbevisningen om, at den ultimative kraft findes i hver enkelt af os.


Ikeda Sensei skriver:

”… bøn i Nichiren-buddhismen betyder at chante Nam-myoho-renge-kyo gennemtrængt af en ed. Med andre ord at aflægge et løfte om at gennemføre vores egen menneskelige revolution og at stræbe efter kosen-rufu på de steder, vi er dybt forbundet til og chante for at gøre vores bedste i disse bestræbelser. Vi fremkalder visdom gennem troens kraft, anstrenger os og anvender kreativitet i forhold til udfordringer og viser faktiske beviser på sejr. Ved at benytte os utrætteligt af praktiseringens kraft kan vi bryde igennem resignation og apati og endda forvandle karma til mission.

Bøn i Nichiren-buddhismen er en revolutionerende bortgang for den form for afhængig tro, hvor folk blot ønsker en gave fra en gud i himlen eller passivt betror deres bønner til præster.

En ed er noget, vi selv afgiver; Den er aktiv og autonom. Vores bøn, gennemsyret af vores løfte, der giver kraftfuld genlyd fra de inderste dybder af vores liv, er den lyd, der overvinder grundlæggende uvidenhed og afslører vores oprindelige medfødte oplyste natur."

(uddrag af essay, SGI-Nyhedsbrev 10595)


Når vi chanter Nam-myoho-renge-kyo, gennemtrænger vores "krop og sind på et enkelt øjeblik alle fænomenernes rige" (WND2, 82). Især når vores bøn er gennemsyret af vores ed for kosen-rufu, udbredelsen af Den mystiske lov for at skabe en fredelig verden, så kan den gennemtrænge hele universet. En sådan bøn hjælper os til at frembringe grænseløs visdom, mod og medfølelse til at fortsætte og udføre de mest effektive handlinger.

I modsætning til ideen om, at bøn er passiv, er det nødvendigt, at bøn i Nichiren-buddhismen bliver ledsaget af fyldestgørende indsats. Vi beder og arbejder hårdt for sejr i vores eget liv, for andres lykke og for kosen-rufu.

I ’Ny Menneskelig Revolution’ taler Shin’ichi (alias Ikeda Sensei) med et medlem, der kæmper for at erhverve sig et hus, og han giver konkret vejledning om, hvordan man beder:

"Daimoku (at chante Nam-myoho-renge-kyo) baseret på en ed og et ønske om at opnå kosen-rufu ved at vise folk vejen til at opnå absolut lykke, er den samme type daimoku, der er fælles for alle buddhaer og bodhisattvaer på Jorden. Når du beder på denne måde, vil buddha-naturen i dit eget liv åbne sig og hæve din livstilstand i en sådan grad, at du endda kan bevæge universet. Når det sker, vil du være i stand til at realisere dit ønske ... med usvigelig sikkerhed…

For os er bønnens fundament altid kosen-rufu; og daimoku, der har sin oprindelse i beslutningen om at bidrage til kosen-rufu og producerer umådelige og ubegrænsede fordele." (The New Human Revolution, vol. 21, s. 250-51).


Artikel tilpasset fra https://www.worldtribune.org/2020/what-is-prayer-in-nichiren-buddhism/